پورتال دفتر آموزش دوره دوم متوسطه كاردانش ستاد
کدمطلب: hm7nPKGG      تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ ۱۳:۰۵:۰۳      تعداد بازديد اين صفحه:  ۶۷
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در شیراز تاکید کرد :

وظیفه مدرسه خلق فرصت های یادگیری برای تنوعی از استعدادها ، علائق و توانمندی ها است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس چشم انداز سند تحول بنیادین وظیفه مدرسه خلق فرصت های یادگیری برای تنوعی از استعدادها ، علائق و توانمندی ها است تا زمینه بروز و ظهور آنها فراهم شود.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس ،علی زرافشان در جمع معاونین آموزش متوسطه  ادارات کل آموزش و پرورش و معانین آموزشی ادارات کل آموزش فنی و حرفه ای سراسر کشور در شیراز گفت:توسعه کشور متکی به منابع انسانی ماهر است.

وی گفت: مهمترین نوع و بخش از سرمایه ،سرمایه انسانی است  که برآمده از نیروی انسانی ماهر  آموزش دیده می باشد ،چرا که  سایر سرمایه ها به دستان توانمند و فکر خلاق سرمایه انسانی  به سرمایه قابل بهره برداری و  مفید تبدیل  می شود .

زرافشان گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساحت ها و عرصه های مختلف وجودی انسان تعریف شده که یکی از این ساحت ها ساحت اقتصادی و حرفه ای است .

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: این امر نشانگر آن است که یکی از اهداف نظام تعلیم و تربیت  شناسایی  دانش آموزان با  توانمندی ویژه در حوزه اقتصاد  و حرفه  و ایجاد فرصت یادگیری برای آنها  برای بروز خلاقیت و نوآوری می باشد.

زرافشان افزود: در چشم انداز سند تحول بنیادین  آمده که وظیفه  مدرسه  خلق فرصت های یادگیری برای تنوعی از استعدادها ، علائق و توانمندی ها است تا زمینه  بروز و ظهور آنها فراهم شود.

وی گفت: در همین راستا در حوزه آموزشی مهارتی  هم اکنون 4 جشنواره در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش در سطح  کشور برگزار می گردد که این اقدام می تواند  موجب شناسایی استعداد های برتر و ایجاد فرصت رشد استعداد ها برای دانش آموزان شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یاد آور شد: فضای عمومی کشور در خدمت توسعه آموزش های مهارتی و  حمایت از کار آفرینان و دانش آموزانی است که با شناسایی استعداد های مهارتی خود رشد یافته اند.

زرافشان گفت: در برنامه درسی ملی در حوزه یادگیری کار و فناوری، دانش آموزان به 3 گروه تقسیم دشه اند که آموزش و پرورش وظیفه دارد برای این سه گروه فرصتی فراهم نماید تا در دوره دوم متوسطه  بتوانند به آموزش های نیمه تخصصی و مهارتی دست یابند.

وی افزود: از بین این گروه ها  دو  گروه  مخاطب آموزش های مهارتی هستند ، گروه اول دانش آموزانی هستند که با کسب مهارت های لازم و  بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد بازار کار می شوند و گروه دوم نیز پس از اخذ مدرک کاردانی به عنوان تکنیسین وارد بازار اشتغال می شوند .

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: این آموزش ها ماهیت مشارکتی دارد چرا که آموزش و پرورش  به عنوان متولی آموزش عمومی کشور برای استفاده  از استاندارد های آموزش و تربیت نیروها متناسب با نیاز های بازار کار ، به مشارکت سابر دستگاه ها نیاز دارد.

زرافشان تاکید کرد: آموزش در پیوند با دنیای کار معنا پیدا می کند  و این امر موجب شده تا در برنامه درسی آموزش های فنی و حرفه ای به نیاز های آموزش و دنیای کار با هم توجه شود و این نقطه اشتراک بین صاحبان حرف ، متولیان امر اشتغال و  آموزش و پروش را ایجاد می کند.

وی بهترین مکان برای سرمایه گذاری سرمایه  های ملی را  آموزش های مهارتی دانست و افزود:  دانش آموزان گروه سنی   15 تا 18 سال  با توجه به توانمنید های یادگیری و مراحل  رشد و گرایش های شغلی و تحصصی آنها  بهترین گروه سنی برای سرمایه گذاری هستند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: بیش از 67 درصد  جمعیت شاغلان کشور دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی هستند و این فارغ التحصیلان مدارس بویژه از هنرستان ها  هستند که نیروی کار ماهر را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به  انعقاد تفاهم نامه و همکاری های مشترک آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه ای  کشور گفت:در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی با تشکیل کارگروه های مشترک بین این دو دستگاه  انجام شده که منجر به هم افزایی و استفاده از ظرفیت های مشترک برای دستیابی به هدف مشترک که همان آموزش مهارتی و آموزش اشتغال می باشد شده است.

زرافشان گفت: هم اکنون با توجه به توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش  34 درصد دانش آموزان  کشور در این دو شاخه مشغول تحصیل هستند و با توجه به اینکه فرصت های شغلی برای  فارغ التحصیلان دانشگاه بسیار کاهش یافته، توجه و گرایش به اشتغال نیز افزایش یافته  است.

وی با بیان اینکه " هم اکنون حدود 700 هزار هنر آموز و هنرجو در هنرستان های کشور داریم افزود:  از 550 هزار دانش آموز شاخه نظری نزدیک به   120 هزار تن  بعد از گرفتن دیپلم ترک تحصیل کرده و برای مهارت آموزی و ورود به بازار کار به سازمان آموزش فنی و حرفه ای مراجعه می کنند  که با تعامل این دو دستگاه با هم می توان از این ظرفیت برای توسعه آموزش های مهارتی استفاده کرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: با ایجاد فرصت های مناسب می توان در جذب آموزش های مهارتی و توسعه آن موفق بود  که این امر منجر به توسعه کشور در راستای اقتصاد مقاومتی می شود.

وی با بیان اینکه " مطمن ترین و کیفی ترین  مجموعه آموزشی مهارتی  کشور در سازمان آموزش فنی و حرفه ای است " گفت : در همکاری های بین دو دستگاه  در ابتدا  باید  ظرفیت های سازمان فنی و حرفه ای  را شناسایی کنیم تا زمینه استفاده مناسب از آنرا برای  دانش آموزان فراهم نماییم.

موردی جهت نمایش و جود ندارد.
دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط آموزش و پرورش در سایت منتشر خواهد شد «پیام‌هایی که شامل تهمت یا افترا باشدمنتشر نخواهد شد» پیام‌هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد، منتشر نخواهد شد
آخرین اخبار
اخبار برگزیده
دیدگاه